Czy klient lubi mieć wybór?

Wydawać by się mogło, że w dobie coraz większej konkurencji i rywalizacji o zainteresowanie Klienta, jedną z najlepszych opcji będzie zapewnienie mu jak największego wyboru. Czy to faktycznie się sprawdza?

Ogromny wybór i możliwość personalizacji produktu lub usługi to z pozoru atut. Klient staje jednak przed wyborem, o którym często nie ma pojęcia, a konieczność dopasowania usługi w takiej sytuacji jest trudna. Duży wybór, tym bardziej podobnych usług, ostatecznie zniechęca kupującego do podjęcia zakupu. Co więcej – konsument odczuwa frustrację, a więc w przyszłości niechętnie odwiedzi naszą firmę ponownie. Dlaczego tak się dzieje? Pewien odsetek kupujących odczuwa realną presję będąc skonfrontowanym z wielokrotnym, mającym istotny wpływ na jego satysfakcję wyborem. Jeśli do tego dodamy kwestie finansowe to tworzy się bardzo realna bariera zakupowa. Wniosek jest zatem taki, że zbyt szeroki wybór działa przeciwko sprzedawcy. Kupujący może poczuć się niepewny swojej wiedzy i potrzeb, a to ostatecznie odwiedzie go od zakupu.